Εκπαιδευτικά Νέα 2/6/2004

Η Χημεία στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Μία επιστήμη υπό περιορισμό

Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΕΕΧ Δρ. Μ. ΧΑΛΑΡΗ ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ ΜΕ ΘΕΜΑ : 
«Η Χημεία στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Μία επιστήμη υπό περιορισμό»


Αθήνα 2 Ιουνίου 2004
Κύριε Υπουργέ,
Κύριε Πρύτανη,
Κύριοι Πρόεδροι των ΑΕΙ και των ΤΕΙ,
Αγαπητοί Συνάδελφοι/ ίσσες

Στο διεθνές ανταγωνιστικό περιβάλλον, στο οποίο η πρόοδος είναι συνυφασμένη με την τεχνολογική και οικονομική ανάπτυξη, το όχημα για την ανάπτυξη είναι οι φυσικές επιστήμες και ειδικότερα η Χημεία, οι οποίες αναπτύσσουν και εξελίσσουν το γνωσιολογικό υπόβαθρο για την ανάπτυξη της τεχνολογίας.

Με δεδομένο ότι η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση οφείλει να εξασφαλίζει τόσο στον μελλοντικό πολίτη, όσο και στον μελλοντικό επιστήμονα το γνωστικό υπόβαθρο για την αναγνώριση και τη διαχείριση των προσωπικών, κοινωνικών και περιβαλλοντικών προβλημάτων και προκλήσεων τις οποίες θα κληθεί να αντιμετωπίσει, η αναγκαιότητα της διδασκαλίας της Χημείας είναι προφανής.
Στη σημερινή εποχή που η διαλογική συζήτηση βρίσκεται σε εξέλιξη σε παγκόσμια κλίμακα γύρω από το ενεργειακό πρόβλημα, την εξέλιξη των υλικών, τη ρύπανση του περιβάλλοντος, την ποιότητα και ασφάλεια των τροφίμων, ο ρόλος της Χημείας είναι καθοριστικός τόσο στη μελέτη και επεξεργασία των δεδομένων όσο και τη διατύπωση προτάσεων. 
Είναι προφανές ότι ο πολίτης μιας σύγχρονης και ανεπτυγμένης κοινωνίας θα πρέπει να έχει το γνωστικό υπόβαθρο Χημείας που θα του επιτρέπει να γνωρίζει τις κοινωνικές, οικονομικές και περιβαλλοντικές επιδράσεις της Χημείας, τις πρακτικές εφαρμογές και τη συμβολή της στη βελτίωση της ζωής του ανθρώπου, να μπορεί να ερμηνεύει και να δίνει απαντήσεις σε θέματα που αφορούν τη ζωή και το περιβάλλον του. 
Όμως πέρα από τις γνώσεις Xημείας που πρέπει να έχει ο σύγχρονος πολίτης για να στέκεται κριτικά απέναντι στις εξελίξεις και να μην είναι παθητικός δέκτης, η δευτεροβάθμια εκπαίδευση πρέπει να παρέχει ένα στέρεο γνωστικό υπόβαθρο Xημείας στον αυριανό επιστήμονα που ασχολείται με τις Eπιστήμες Yγείας, αλλά και σ’ αυτούς που ασχολούνται με τις Tεχνολογικές Επιστήμες, τα Υλικά και τις Κατασκευές, την Επιστήμη των τροφίμων, τη Γεωπονία, το Περιβάλλον και γενικότερα σε όλους όσους καλούνται να διδαχθούν το μάθημα της Xημείας, αλλά και συναφή μαθήματα στην επόμενη εκπαιδευτική βαθμίδα.Ενδεικτικός της σημασίας της διδασκαλίας της Χημείας είναι τόσο ο αριθμός των σχολών της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που περιλαμβάνουν στο πρόγραμμα σπουδών τους μαθήματα Χημείας η προαπαιτούν γνώσεις Χημείας 160 Πανεπιστημιακά Τμήματα, όσο και η προαπαίτηση των περισσότερων σχολών υψηλής ζήτησης στην Ευρωπαϊκή κοινότητα για επιτυχή εξέταση σε Χημεία υψηλού επιπέδου.
Στις μέρες μας δεν υπάρχει ειδικός ή μη που να ασχολείται με τη Β/θμια και τη Γ/θμια Εκπαίδευση και να μη μιλάει για την «κρίση» του μαθήματος της Χημείας στη Β/θμια Εκπαίδευση στη Χώρα μας.
Παρά το γεγονός ότι η αναγκαιότητα της διδασκαλίας της Χημείας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση είναι αυτονόητη, το εκπαιδευτικό σύστημα που προέκυψε από τη μεταρρύθμιση Αρσένη έθεσε το μάθημα της Χημείας σε μια ιδιόμορφη απομόνωση. Η Χημεία είναι διδασκόμενο και εξεταζόμενο μάθημα μόνο στη Θετική κατεύθυνση, η οποία επικαλύπτεται ως προς τη δυνατότητα πρόσβασης στη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με την πολύ πιο εύκολη Τεχνολογική κατεύθυνση.
Παρατηρήθηκε λοιπόν το φαινόμενο φοιτητές των Πολυτεχνικών σχολών, της Γεωπονικής, ακόμη και του ίδιου του Χημικού τμήματος να έχουν εξεταστεί για την εισαγωγή τους 5φορές στα μαθηματικά, 4 φορές στη Φυσική, 2 φορές στη Βιολογία, 2 φορές στην Ιστορία, 2 φορές στη Γλώσσα, 1 φορά στα Αρχαία, 1 φορά στις Αρχές οργάνωσης και διοίκησης επιχειρήσεων και καμία φορά στη Χημεία.
Οι συνέπειες στη τριτοβάθμια εκπαίδευση, όπως θα σας ενημερώσουν οι ομιλητές μας, αλλά θα δείτε και στις έγγραφες διαμαρτυρίες προέδρων Πανεπιστημιακών τμημάτων, τμημάτων Τ.Ε.Ι και φορέων είναι καταστροφικές.
Επίσης με δεδομένο ότι η επιστημονική ανάπτυξη είναι προϋπόθεση της οικονομικής ανάπτυξης σε ένα σκληρό ανταγωνιστικό περιβάλλον και όχι αποτέλεσμα της, θεωρούμε ότι το έλλειμμα της Χημικής Εκπαίδευσης θα επηρεάσει δυσμενώς την αναπτυξιακή προσπάθεια της Ελλάδαs. Παρά το γεγονός ότι η Ε.Ε.Χ., ως σύμβουλος του Κράτους σε θέματα Χημείας, ανέδειξε το πρόβλημα με ποικίλους τρόπους και παραστάσεις στους αρμόδιους φορείς δεν βρέθηκε μέχρι σήμερα αποτελεσματική λύση σε αυτό το πρόβλημα που έχει ανυπολόγιστες συνέπειες τόσο για τους πολίτες όσο και για τη τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Με δεδομένη την επικείμενη αλλαγή του Εκπαιδευτικού συστήματος, οργανώνει την ημερίδα- συνέντευξη τύπου με σκοπό την ενημέρωση της κοινής γνώμης και των αρμόδιων φορέων για την αναγκαιότητα το μάθημα της Χημείας να βγει από τον ιδιότυπο περιορισμό του και να ανακτήσει τη θέση που δικαιωματικά του ανήκει.

Ακολουθήστε μας
  • ΔΕΛΤΙΑ ΤΥΠΟΥ
  • ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ

« Δεκέμβριος 2024 »
Δευ Τρί Τετ Πέμ Παρ Σάβ Κυρ
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31